Włączenie środowiska sportowców niesłyszących w edukację i sport akademicki

O projekcie

Celem projektu jest włączenie sportowców niesłyszących w edukację akademicką w obszarze nauk o kulturze fizycznej.

Sportowcy niesłyszący, w tym reprezentanci Polski, stanowią grupę społeczną, która związana jest głównie z klubami sportowymi dla osób niesłyszących. Środowisko sportowców niesłyszących posiada odrębne od sportu słyszących i paraolimpijczyków struktury sportowe, odrębne imprezy sportowe, przeznaczone wyłącznie dla osób niesłyszących i niedosłyszących. Wysokość dofinansowania sportu powszechnego i sportu kwalifikowanego nie pozwala na zatrudnianie renomowanych szkoleniowców, rozbudowę infrastruktury sportowej, udział zawodników i trenerów w kursach, szkoleniach, itp. Polski Związek Sportu Niesłyszących posiada w swoich strukturach wybitnych zawodników - reprezentantów Polski, których wiedza oparta jest bardzo często o proces samokształcenia.

Dzięki włączeniu sportowców niesłyszących w proces edukacji akademickiej istnieje szansa na wykształcenie przez środowisko sportowców niesłyszących własnych kadr trenerskich, instruktorskich opartych o wiedzę akademicką i doświadczenie wyniesione z akademickich związków sportowych. Udział w edukacji akademickiej będzie dla sportowców niesłyszących wspólnym mianownikiem integrującym ich ze środowiskiem studentów, sportowców i trenerów słyszących.

Uczelnie w Polsce stały się w ostatnich latach bardziej „prostudenckie”, oferują indywidualne podejście do studenta, poprzez m. in. indywidualny tok nauki, wspieranie jego budżetu stypendiom dla osób niepełnosprawnych, dzięki stypendiom socjalnym, naukowym i sportowym.

Zwiększenie świadomości sportowców niesłyszących w zakresie możliwości kontynuowania edukacji na poziomie akademickim zwiększy zainteresowanie sportowców niesłyszących kontynuowaniem nauki. Innym czynnikiem minimalizującym udział sportowców niesłyszących w kształceniu akademickim w obszarze szeroko rozumianej kultury fizycznej jest często podkreślana w publikacjach naukowych gorsza adaptacja osób niesłyszących do wysiłku fizycznego i obniżony poziom zdolności motorycznych i intelektualnych względem osób słyszących.

Część praktyczna projektu ma za zadanie wykazanie braku różnic w poziomie zdolności motorycznych między sportowcami niesłyszącymi a studentami i studentami-sportowcami słyszącymi. Wykorzystanie, będących na wyposażeniu Instytutu Kultury Fizycznej urządzeń Laboratorium Wysiłku Fizycznego oraz wiedza i doświadczenie badawcze członków zespołu realizującego projekt, gwarantuje osiągnięcie tego celu.

Włączenie zawodników niesłyszących w edukację akademicką pozwoli, z jednej strony podnieść poziom sportowy i wiedzę teoretyczną zawodników niesłyszących, a z drugiej strony, w przypadku niesłyszących reprezentantów Polski, splendor ich dorobku sportowego będzie udziałem także akademickich związków sportowych.

Zaangażowanie w projekt Działu Sportu Wyczynowego AZS Zarząd Główny, gwarantuje możliwość zaimplementowania rezultatów projektu w działalność AZSów w Polsce.

Analiza dostępnej literatury, wykazała, że brakuje wiedzy i analiz na temat potrzeb i ograniczeń edukacyjnych sportowców niesłyszących, w obszarze szkolnictwa akademickiego. W Polsce nigdy nie objęto żadnym projektem badawczym sportowców niesłyszących, w tym reprezentantów Polski.

Dofinansowano z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.